Wednesday, September 26, 2012

'सकस'को सौर्य




 (SATURDAY, 22 SEPTEMBER 2012 नागरिक)

नयनराज पाण्डे

आख्यानका रूपमा उपन्यासको अस्तित्व संदिग्ध भइसकेको र तत्थ्यात्मक आख्यानका रूपमा यसको विकास हुने कुरा विद्वानहरुले गर्न थालेका छन्। नोबेल पुरस्कार विजेता भीएस नयपालले विधागतरूपमा उपन्यासको सम्भावना समाप्त भइसकेकाले भविष्यमा यसको सिर्जना सम्भव नहुने विचार व्यक्त गरेका छन्। त्यसो भए उपन्यास यथार्थ वाहकको काम गर्न अक्षम भइसकेको हो त? 

यही बहसलाई नेपाली उपन्यास लेखनको केन्द्रमा स्थापित गर्दै जगदीश घिमिरेको नयाँ उपन्यास 'सकस' बजारमा आएको छ। यसले कल्पना र यथार्थ, इतिहास र वर्तमान अनि व्यक्ति र समाजका चाहना अनि राज्यसत्तासित त्यसको अन्तर्द्वन्द्वलाई विशाल क्यानभासमा एकत्रित गरेको छ। यसले विधागतरूपमा उपन्यासको प्रचलित परिभाषालाई शालीन किसिमले फेरि परिभाषित गर्नुपर्ने आवश्यकतालाई पाठक र अध्येताहरूमाझ स्थापित गरिदिएको छ। विधा भञ्जनका नाममा यसले कौशलविहीन र आलोकाँचो कथावाचन पद्धतिविपरीत आकर्षक र सर्वथा नवीन शैली अँगालेको छ। यसरी 'सकस'ले इतिहास र इतिहासभित्रको मानवीय संघर्षको गाथालाई अत्यन्त आकर्षक ढंगले अभिव्यक्त गर्न सफल भएको छ। यही कारण 'सकस' भित्रको आख्यानले हामीलाई एकसाथ इतिहासको यथार्थ र वर्तमानको असजिलो धरातलमा रोचकतासाथ अल्मल्याइराख्छ। 'सकस'ले पाठकलाई आफूभित्रका शब्द र भावको राजमार्गमा डोर्‍याउँदै लैजान्छ। त्यसैले पाठकहरू 'सकस'को पठनसँगै इतिहास र यथार्थको यात्रामा सहजतासाथ सामेल हुन्छन्। उनीहरूले यस यात्रामा आनन्द अनुभूति गर्छन्।

'सकस'ले जगदीश घिमिरेको आख्यानकारितालाई गजबले धारिलो र प्रभावकारी बनाएको छ। यतिखेर उनी नयाँ छिमलका लेखकहरूमाझ अझै नयाँ भएर देखापरेका छन्। 'सकस' मा उठाएका विषयवस्तु, शैली, प्राञ्ज्वल भाषासहित घिमिरेले नयाँ लेखकलाई पनि तगडा चुनौती पेस गरेका छन्। 'लिलाम' र 'साविती' जस्ता उपन्यासमार्फत घिमिरेले चार दशकअघि नै नेपाली साहित्यमा आफ्नो ओजपूर्ण भूमिका स्थापित गरिसकेका हुन्। 'सकस'ले उनको त्यस भूमिकालाई अझ सार्थक बनाएको छ।

उपन्यासको विषयवस्तुको आयाम फराकिलो छ। यो एउटा कालखण्डको कथानकमा सीमित छैन। यसमा इतिहास भइसकेका चरित्रहरू पुनः आफ्नो सक्कली र नक्कली अनुहारमा फर्किएर आएका छन्। इतिहासमा बेपत्ता भइसकेका चरित्र र वर्तमानको संघर्षपूर्ण जीवन भोगिरहेका चरित्रहरूको फ्युजन उपन्यासमा छ। इतिहासको आख्यानिक पक्ष 'सकस' मा अत्यन्त उल्लेखनीय किसिमले आएका छन्। 

नेपाली आख्यानमा एउटा समस्या अझै पनि छ। कतिपय मै हुँ भन्ने लेखक कोठामा कोच्चिएर मनोगत विषय उठाएर आख्यान सिर्जना गरिरहेका छन्। नेपालमै पनि समय, परिस्थिति र परिवेशमा आएको परिवर्तनलाई तिनीहरूले आत्मसात गर्न सकिरहेका छैनन्। कल्पनाको उडान र भाषिक सामर्थ्यको धरातलमा मात्र तिनीहरूका आख्यान उभिएका छन्। यथार्थको नाममा मनोगत भ्रमको सिर्जनामा वासनात्मक तहसम्म लिप्त लेखकहरूको बाक्लै जमात नेपाली साहित्यमा अझै पनि दादागिरी देखाइरहेछ। तिनीहरूले अब जगदीश घिमिरेको 'सकस' पढ्नु जरुरी छ। किनभने विषयलाई केवल मनोगत एकालाप र भाषिक शिल्पले मात्र जीवन्त बजाउन सक्दैन। त्यसका लागि विषय सम्बद्ध अध्ययन र चिन्तन पनि चाहिन्छ भन्ने 'सकस'ले सावित गरिदिएको छ।

 'सकस' राजनीतिक भंगिमा बोकेको उपन्यास हो। यसले वर्तमान राजनीतिलाई आख्यानमार्फत बहसको सतहमा ल्याएको छ। बहसमा उत्रँदा 'सकस' भित्रका कतिपय राजनीतिक प्रसंग कतिपयका लागि पूर्वाग्रही पनि लाग्ला। तर, लेखकको निजी अब्जर्बेसन, निजी विचार र अनुभवको सत्ता स्वीकृत भएपछि यस बहसले पक्कै उपयोगी रूप धारण गर्छ। 'सकस' लाई हाम्रो इतिहास, विगत र वर्तमान हेर्ने स्वतन्त्र लेखकीय हैसियतको उपलब्धिका रूपमा सम्मानित पनि गरिएला। 'सकस'ले पाठकहरूसित एकखाले उदार पाठकीय चेतनाको जायज आग्रह राखेको छ। 

'सकस' मा पातलो खालको केन्द्रीय कथानक छ। तर, यसलाई बाक्ला-बाक्ला सहायक कथानकले यसरी थामेका छन्, उपन्यास लेखनका लागि भारी कथानक चाहिन्छ भन्ने मान्यतालाई जोरदार दनक दिएको छ। यसमा यथार्थ घटनाक्रमलाई आख्यानीकृत गरिएको छ। त्यसले यथार्थप्रति आ-आफ्नै खालको बुझाइ पनि निर्माण गर्छ। सायद यसैलाई मारियो भर्गस ल्योसाले लेबल अफ रियालिटी भनेका हुन्। 'सकस'ले एकदमै मिहिन संवेदना, गहिराइ र विस्तारसहित देश, समाज र व्यक्तिमाथि पर्ने प्रभावहरूको अध्ययन कथात्मक धरातलमा उभिएर गरेको छ। 'सकस' को यो महत्वपूर्ण पक्ष हो। उपन्यासले यथार्थको निराशाजनक पक्षलाई पस्कियो भनेर आरोप लगाउने केही ठालू पनि भटाभट यही मेसोमा निस्किएलान्। तर, हामीले के बुझ्नुपर्छ भने कुनै पनि साहित्यले निराशाको वकालत गर्दैन। त्यसले कहिलेकाहीँ निराशाको कहालीलाग्दो परिवेश पाठकसामु उभ्याएर 'हे मित्रहरू, अब त अति भो, केही त सोच न' भन्ने आग्रह कुनै न कुनै रूपमा गरिरहेकै हुन्छ। जसले जे आरोप लगाओस्, हरेक साहित्यकार आशावादी हुन्छ। उसले घनघोर निराशा लेखेर भोलिपल्ट आत्महत्या गर्दैन। बरु भोलिपल्टका अखबारहरूमा आफ्नो लेखनको समालोचना खोज्छ। आफ्नो लेखनले कति पाठकहरू प्रभावित भए भनेर डाटा खोज्दै हिँड्छ। त्यही त हो आशा। त्यही नै त हो आफ्नो लेखनप्रतिको विश्वास। समग्र साहित्य आशा र विश्वासको दस्तावेज हो। 'सकस' पनि त्यस्तै दस्तावेज हो, जसले हामीलाई हाम्रो आगामी भविष्यप्रति सोचमग्न बनाउँछ। वर्तमानसित आफ्नो भविष्यको सुनिश्चितताको जोडदार हिसाबकिताब पनि माग गर्छ।

'सकस'को एउटा उल्लेल्य पक्ष यसको शिल्प हो। घिमिरेले रोजेको शिल्पले नै 'सकस'को विषय, परिवेश, चरित्र आदिलाई विश्वसनीय बनाएका छन्। उनले 'सकस'मा अटाएका कथानकहरूलाई सहज र प्रवाहमय बनाउन आफ्नै खालको सुन्दर कथाभाषा निर्माण गरेका छन्। त्यसले गर्दा उपन्यासको झन्डै ३ सय पृष्ठको खँदिलो विस्तार छिचोल्न पाठकले 'सकस' गर्नु पर्दैन। उपन्यासको गति र कथानकलाई उनले आफ्नो पकडबाट फुत्किन दिएका छैनन्। पात्रहरूलाई उति सारो हस्तक्षेप गरेका छैनन्। तिनलाई आफ्नो स्वतन्त्र पहिचानका लागि संघर्षरत रहने छुट दिएका छन्। 

'सकस'मा विगतदेखि वर्तमानसम्म नेपाली जनताले केकस्ता 'सकस' भोग्नुपर्यो भन्ने कुरालाई कथानकको स्वरूप दिइएको छ। विषय चयनले नै उपन्यासको क्यानभास फराकिलो हुनैपर्ने बाध्यता देखाउँछ। घिमिरेले यसलाई बाध्यता बन्न दिएनन्। उनले विषयको व्यापकतालाई बडो सहजतासाथ प्रयोग गरेका छन्। समग्रमा रामेछाप र त्यसवरिपरि निरन्तर भइरहने राजनीतिक र सामाजिक क्रियाकलापका राम्रा-नराम्रा पक्ष पछ्याउँदै जाँदा उपन्यासले थाहै नपाई थुप्रै राष्ट्रिय सवालहरूलाई सतहमा ल्याएको छ। जनताको भाग्य र भविष्यसित जोडिएका ती सवालको उत्तर 'सकस'मा पाइँदैन। तर, 'सकस'ले ती सवाललाई सशक्त ढंगले सबैको सामुन्ने राखिदिएको छ। उपन्यासमा घिमिरेको विषयप्रतिको गम्भीरता, शिल्पप्रतिको सचेतता र भाषिक प्रयोगप्रतिको सहजता राम्ररी मुखरित भएको छ। यसको पृष्ठभूमिमा आख्यानकारको गहन अध्ययन, विषय चेतना, राजनीतिक चिन्तन, अन्वेषणको क्षमताले राम्ररी काम गरेको छ। घिमिरेको आँट, धैर्य, अध्ययन र चिन्तनको गोडमेलले तयार भएको यो कृति हातमा लिँदा हामी यसका प्रमुख पात्र शरद र कुमारीको दुःखपूर्ण जीवनी पढ्न बस्छौँ। तर, उठुन्जेल हामी नेपालको समग्र राजनीतिको 'सकस' पूर्ण क्षणलाई पनि पढिसक्छौँ। यो पृथ्वीनारायण शाहको पालादेखि तपाईँले किताब हातमा उठाउँदा र यसको अन्तिम हरफ पढिरहँदासम्मको कथानकलाई समेटिएको जीवन्त र अद्भूत आख्यान हो। 'सकस'लाई यस दशककै एक उत्कृष्ट कृति भन्न सकिन्छ।

Monday, September 24, 2012

अभाव




कैलेकाहीँ
पुरानो डायरी
या कुनै पुरानो कापीका
पुछारतिरका पानामा
भेटिन्छन्
कुनै मित्रले
तिम्रो अध्ययन कक्षबाट लगेका
केही प्रेम कविताका 
किताबका नामहरु ।

अनि,
तिमी सोच्छौ
किन आउँदैन अचेल
त्यो मित्र
तिम्रो घरमा ।


के मित्रले बिर्सिसक्यो
तिम्रो प्रेमलाई ?
कि छैनन्
तिम्रो अध्ययन कक्षमा
अचेल
प्रेम कविताका किताबहरु ?


विश्वास



धेरै वर्षअघि-
तिमीले
बिदाईमा हात हल्लाउँदा
मैले देखेको थिएँ
तिम्रो हत्केलामा
लामो जीवन रेखा ।

त्यसैले 
मलाई विश्वास छ
तिमी आउने छ्यौ एकदिन
अवश्य
मेरो चिहानमा 
फूल चढाउन ।

हिरासतमा नारी-कविता



किन
हिरासतमा छ नारी
आजसम्म ?

के तिमीले
आफ्नो अँगालोबाट
अझै 
मुक्त गरेका छैनौ उसलाई ?

(March 8,2012)

क्रान्तिका कविता


उनीहरु उठ्छन्
मध्यरातमा
र टलक्क आकाशमा टल्किरहेको चन्द्रमालाई
टपक्क टिपेर 
र आफ्नो अध्ययन कक्षमा रहेको फ्रिजमा जमाउँछन् ।
र त्यही चन्द्रमाको आइसक्युब हालेर  
प्युँछन् मातिने गरी नशालु कविता 
दिउँसो तारेको 
सूर्यको पापडसित ।
धेरै कवि यसरी नै बौलाएका छन् शहरमा 
र फलाकिरहेछन्
क्रान्तिका कविताहरु ।
(२०६९ असार २९ शुक्रवार । भानुजयन्ति )

Tuesday, September 18, 2012

मनभित्र-कविता





ढोका नढक्ढक्याएरै
यो मनको चक्रब्यूहभित्र
चोर जस्तै
सुटुक्क
को पस्न खोजिरहेछ हँ ?

के त्यसलाई
मनभित्र पसेपछि
बाहिर निस्कन सकिँदैन भन्ने थाहा छैन ?

                                                                                                                                 (मार्च २,२०१२)

Thursday, September 13, 2012

लू बारे प्रतिक्रिया-झलक सुवेदी

(२०१२ सेप्टेम्बर १२ मा 'उपन्यास कुनो'मा पोष्ट गरिएको ।)

'लू' का बारेमा केही लेखुँ भन्दा भन्दै लामो समय बितेछ । यो बुक नेपाली साहित्यमा २ कुराले चर्चित रहने छ । पहिलो पटक यस्ले नेपालमा हेलाँमा पर्ने या नेपाली भाषाको साहित्यमा कमै महत्व पाएको सिमान्तकृत समुदाय चिडिमार र मुस्लिमहरुलाई उनीहरुको कल्चर समेत केन्द्रिय बहसमा ल्याइदिएको छ । त्यस्तै यस्ले सिमनाका मान्छेहरु, जो दुबै देशतिरबाट हेपिएका र वास्ता नगरिएका छन्, लाई पनि काठमाडौंको बहसमा ल्याएको छ । भाषा र कथा भन्ने शैलीका लागि त नयनजी हाम्रो समयका नम्बरी सन नै हुन् ।

 उनको उपन्यासको दुईटा कम्जोरी पनि भनुँ : पोलिटिक्सलाई अलि सस्तो बनाएका छन् । हाम्रो समय तिब्र राजनीतिक उथलपुथलको समय हो र हेपिएकाहरु जुरुजुरु उठेको र आफ्नो हिसाब मागेको समय पनि हो । त्यसलाई उनले उपन्यासमा स्थान दिन सकेको भए हुन्थ्यो । त्यस्तै उपन्यासको स्थान चयन गरेको ठाउँ नेपालमा गभिएको २०० सय बर्ष मात्र भएको छ । त्यसको सामाजिक साँस्कृतिक अवस्था ईतिहाससँग पनि जोडिएको हुन्छ । त्यसलाई ल्याउन पाएको भए उपन्यास हाम्रो समयको शक्तिशालि उपन्यास बन्थ्यो । जे होस् यो नेपालको साहित्य भण्डारमा एउटा राम्रो उपलब्धी हो । पाण्डेजीलाई फेरि बधाई ।

Wednesday, September 12, 2012

नयनराज पाण्डेको “उलार” : परिचयात्मक टीप्पणी -नरेन्द्र पराशर





Posted on April 10, 2012

(पाण्डेको नया उपन्यास “लू” आई सकेको छ । उनको यो पुरानो उपन्यासको टिप्पणीले नयाँ उपन्यासप्रति धारणा बनाउँन अवस्य पनि सहयोग गर्नेछ भन्ने लाग्छ)

नरेन्द्र पराशर

व्यक्तिगतरुपमा मैले कहिल्यै पनि नचिनेको र सार्वजनिक थलोहरुमा पनि कमकमै नाम सुनिने उपन्यासकार नयनराज पाण्डेको उलार उपन्यास पढिसकेपछि हृदय निकै आनन्दित र प्रसन्न भयो। उलार उपन्यासमा एकप्रकारको फरक जादूले काम गरेको छ। पश्चिम मधेसको नेपालगञ्ज सहरमा बसोबास गर्ने र सामाजिक मूलधारबाट अलगथलग रहेको सीमान्तकृत वर्गको प्रेमलाल अर्थात् प्रेमललवाले जीवनको पूर्वाद्धमै भोगेको त्रासदी, पीडा र बिस्मात्को अत्यन्त सशक्त तर सरल प्रस्तुति नै वास्तवमा उलार को जादू हो। पहाडीक्षेत्रका सीमान्तकृत विपन्न वर्गको प्रतिनिधित्व गर्ने उपन्यासहरु कम छन् जस्तो लाग्दैन तर मधेसबाट यसरी प्रेमललवालाई सार्वजनिकीकरण गर्नु यस उपन्यासको अनौठो सफलता हो। वास्तवमा प्रत्येक घरघर र टोलटोलमा अद्भूत कथाहरु छरिएर रहेका छन् र तिनलाई शूत्रबद्ध गरेर कथ्यमा रुपान्तरण गर्नसक्ने चेतनामात्रको खाँचो छ भन्ने कुरा नयनराज पाण्डेले कुशलतापवूर्वक प्रमाणित गरिदिएका छन्।

प्रेमललवाको खास नाम प्रेमलाल हो र कुनै इतिहास नै नभएको बुधेको ऊ एकमात्र छोरो। ट्रकले किचेर बाउ मरेको र आमा पनि सोही साल दमको रोगले मरेपछि प्रेमललवालाई स्थानीय राजनीतिज्ञ राजेन्द्रराजले बाबु मारिएको घटनाबाट आठ हजार क्षतिपूर्ति दिलाइदिन्छ। तर गाइँगुइँ के पनि सुनिएको हुन्छ भने राजेन्द्रराजले दशहजार आफूले नै चड्काएर आठहजारमात्र प्रेमललवालाई दिएको थियो। यही आठहजारले प्रेमललवाले टाँगा किन्छ र भाडामा लगाउँछ। कलवा ऊजस्तै वर्गको दैनिक ज्यालादारीको पसिनाको कमाइ खाने उसको मिल्दो विवाहित साथी हो। नजिकै कहीँ दरौपदी अर्थात् द्रौपदी बस्छे र उसको खानदानी पेशा बेश्यावृत्ति हो। प्रेमललवालाई द्रौपदीकहाँ जाने बानी परिसकेको हुन्छ। साबित्री पनि पेशाले अर्की बेश्या हो। प्रेमललवा आफ्नो साथी कलवालाई द्रौपदीकहाँ जान दिँदैन र साबित्री कहाँ कलुवा गएकोमा कुनै गुनासो पनि गर्दैन। एकपटक ऊ नराम्ररी बिरामी परेपछि राजेन्द्रराजले नै घरजग्गा बेच्न भन्छ र एकलाखमा सही छाप गराएर तीस हजार दिन्छ र उक्त जग्गामा शिलाबाबु र राजेन्द्रराजको पार्टी कार्यालय निर्माण हुन्छ। अब प्रेमललवा मूख्य सहरभन्दा केही पर एककठ्ठा जमीन र त्यसमै रहेको खरपरालको छाप्रोमा बस्न पुग्छ। र एउटा घोडी पनि किन्छ र इस्माइलसँग टाँगा चलाउँन सिक्छ। यही बेला चुनाव हुन्छ र राजेन्द्रराजको लागि ऊ बिना ज्याला चुनाव प्रचारप्रसारमा खट्छ। तर चुनाव शान्तिराजाले जित्छ। ननकउ अर्थात् टाँगारिक्सा एसोसिएशनको अध्यक्ष शान्तिराजापट्टि लागेको हुन्छ र उससँग प्रेमललवाको एक प्रकारको नदेखिने द्वन्द्व छ। शान्तिराजाको विजय जुलुसका लागि टाँगा आवश्यक पर्दा ऊ नमीठो मान्दै बाध्यतावश टाँगा लिएर निस्कन्छ र यही विजय जुलुसमा उसले राजेन्द्रबाबुले शान्तिराजाबाट पाँचलाख लिएर निष्त्रि्कय बसेको वा शान्तिराजालाई भोट खसाएको कुरा सुन्छ तर पनि पत्याउँदैन। विजय जुलुसमा जथाभावी मान्छे चढ्दा उसको टाँगा उराल हुन्छ। र घोडी बिरामी पर्छे। उसले उपचार पनि गराउँछ। यहीबेला कताकताबाट हिन्दू मुस्लिम दङ्गा भडि्कएको हुन्छ। उसको घोडी मर्छे।

बस्, घोडीको मृत्युसँगै उसको सारा अस्तित्वसमेत संकटमा पर्छ। अब ऊ आफ्नो मालिक अर्थात् राजेन्द्रराजको शरणमा पुग्छ। राजेन्द्रराजले चुरोटको बट्टामा सानो चिट लेखिदिन्छ र हिजोअस्तिमात्र चुनाव जितेको शान्तिराजकहाँ पठाउँछ। शान्तिराजालाई बडो मुस्किलले भेट्दा भोलि आउँन भन्छ र भोलिपल्ट पुनः पुग्दा काठमा48डौ आउँन भनिदिन्छ। कलवा, द्रौपदी सबैले एकपटक काठमा48डौ जाने सल्लाह दिन्छ्न् र हजारबार्हटसय जम्मा पारेर ऊ काठमाण्डौ पुग्छ। ऊ काठमाण्डौ पुगेर पहिलोपटक जोसँग बोल्छ त्यहीँबाट उसको कन्तबिजोग शुरु हुन्छ।

तब पुष महिनाको काठमाण्डौंमा प्रेमललवाको दौडधुपको सिलसिला निकै पीडादायी छ। पुल्चोक, सिंहदरबार, बालुवाटार अनि पार्टी कार्यालय (बल्खु वा सानेपा?)। यही क्रममा ऊ होटेलमा पनि बस्न बाध्य हुन्छ र आफूलाई लेखक बताउँने एउटा भलाद्मी मान्छे ऊसँग हृदय फुकाएर कुरा गर्छ। र उसबाट झ48डै सय रुपैयाँ लिएर रक्सी खाइदिन्छ, मन्त्री भेटाइदिने प्रलोभन वा आश्वासन समेत दिएर। भोलिपल्ट ऊ पनि गायब हुन्छ। मन्त्री शान्तिराजसँग कतिगर्दा पनि भेट सम्भव हुँदैन। मन्त्रालयमा मन्त्रीको पि. ए. ले उसको सबै कुरो सुन्छ र सवाल रिक्साटाँगाको भएकोले यातायात मन्त्रालय जान भन्छ। यातायात मन्त्रीको पिएले सबै कुरो सुनेर उसलाई घर जानु नै बेश भनेर जय नेपाल भन्छ र प्रेमललवा द्रौपदीले आफ्ना कानका टप निकालेर दिएको गहना बेचेर र कलवा र कलवाकी बूढीले एकअर्कालाई नदेखाई दिएको रकम काठमाण्डौँमा सकेर पुनः नेपालगञ्ज उत्रिन्छ : बिलकूल रित्तो र निराश।

समस्या यत्तिकैमा सकिँदैन। उसकी घोडी बसन्ती त पहिल्यै मरिसकेकी नै थिई घर पर्किँदा टाँगा पनि चोरिएको र अकस्मात् आएको वर्षाले घर पनि ढलेको हुन्छ। हृदयको अन्तस्थलमा छियाछिया भएको प्रिय साथीलाई यसबेला कलुवाले स्वान्त्वना दिन्छ।

अब फेरि प्रेमललवा लालपूर्जा लिएर राजेन्द्रराजकहाँ पुग्छ। पार्टीको वडा कार्यालय निर्माण गर्न जग्गा चाहिइरहेको बेलामा राजेन्द्रराजले नब्बे हजारको कागज बनाउँछ र तीस हजारमात्र प्रेमललवालाई दिन्छ र बाँकी पैसो सिलाबाबु र उसले खाइदिन्छन्। यसरी प्रेमललवाले फेरि टाँगा र घोडा किन्छ। अन्त्यमा बिहे गर्ने प्रवल अठोटका साथ ऊ द्रौपदीकहाँ पुग्छ।

सरसर्ती भन्दा कुरो यत्तिमात्र हो। यसमा थप कुरा भनेको प्रेमललवा र द्रौपदीको अन्तरङ्ग प्रेम हो। तर नयनराज पाण्डेले यति छोटो उपन्यासमा नेपाली राजनीति, समाज, धर्म संस्कृतिजस्ता पक्षहरुलाई कुनै पनि प्रकारको खोल नओडाइकन नांगो पारेर व्याख्या गरिदिएका छन्। साथै राजधानी र मोफसलबीचको भेद, पार्टी कार्यालयमा पुराना त्यागी कार्यकर्ताहरुको बेहाल, जनताका पहुँचभन्दा बाहिर पुगेका नेताहरु, गरीव र विपन्नवर्गका मानिसहरुको भावनामा हुने खेलबाड अनि गरीव र आदिबासीहरु कसरी मूल थलोबाट विस्थापित हुँदै किनारतिर धकेलिँदै छन् भन्ने कुरालाई पनि उनले जस्ताको तस्तै चित्रित गरिदिएका छन्।

यति सामान्य विषयमा पनि उपन्यास बन्न सक्दोरहेछ भन्ने कुरा वास्तवमा पत्याउँन पनि मुस्किल पर्ने गरी तयार पारिएको यस उपन्यासको भाषा पनि उत्तिकै ओज र गरिमाले भरिएको छ। किनभने त्यो निकै सरल र सहज छ। उपन्यासमा स्थानीय भाषाका शब्दहरुको प्रयोगले पाठकलाई मधेसतिर पुर्या ई दिन्छ। दगाबाजी, मा–बहिनको गाली, सिना, जुबान, घपला, मुहल्ला, बिरादरी, मवाद, सुअरको औलाद जस्ता शब्दहरु बडो उपयुक्त स्थानहरुमा देख्नसकिन्छ। साथै यस उपन्यासमा देखिने झर्रा संवाद र शब्दहरु पनि निकै आकर्षक छन्। कुनै प्रकारको कपट, धुर्त्याइँ, बौद्धिक विलासिताका फाल्तू तिकडमबिना नै नयनराजले जे जसरी यो उपन्यास तयार पारेका छन्, निकै मर्मस्पर्शी छ। समग्रमा भन्ने हो भने उरालले प्रजातान्त्रिक कालख48डको एउटा विद्रुपता र त्रासदीलाई छर्लङ्ग पारिदिएको छ।

“नयाँ र पृथक् बन्ने मोहमा विसंगतिवाद वा शून्यवादका सूत्रहरुमा उनिएका र अवाञ्छित बौद्धिकताको चापले गर्दा सम्प्रेषण क्षमता गुमाएका नेपाली उपन्यासहरुको पंक्तिमा तर बेग्लै विशेषता लिएर यो उपन्यास देखा परेको छ।” उपन्यासको भूमिकामा कवि श्यामलले भनेजस्तै समाप्तिको हिसावले यो उपन्यास शून्यवादीजस्तो देखिएता पनि प्रेमललवाको जीवन समाप्त भएको छैन बरु झनै सशक्तरुपले शुरु हुने संभावनाको मुहानमा छ भनेर मान्न सकिन्छ। तर पनि पात्रहरुमाथि अन्याय हुनुहुन्न भन्ने विचार–मान्यता राख्ने पाठकहरुले उपन्यासको अन्त्यमाथि अवश्य पनि प्रश्न उठाउँने छन्।

सामाजिकरुपले उठ्नसक्ने सम्भावित खतराको सम्पूर्ण जोखिम मोलेर प्रेमललवाले द्रौपदीसँग बिहे गर्ने अठोट गरेपछि किन उपन्यास समाप्त भयो? यो प्रश्न मेरो मनमा पनि उठिरह्यो।

समाप्त
(नयाँ पत्रिका दैनिकमा प्रकाशित)

Thursday, September 6, 2012

I Liked Loo very much -Yuwaraj Bhattarai



Yuwaraj Bhattarai

(from my infox-2012 sept.9)

I liked Loo very much Because......................
1) Language is Masculine as if Hemingway is handling the pen_ _ _.
2) Bitter reality is Presented in Comical Way, Tone is humorous but Issue is Serious_ _ _. 
3) There is even some element of 'Magic Realism' in Narration. 
4) It is an Epic that deals with Various issues of Border Area with common Characters_ _ _. 
5) Characterization is similar with Gabriel Garcia Marquez_ _ _. While Reading "Loo'' by Nayan Raj Pandey; I feel as if I am Reading The texts written by Marquez_ _ _. I most tell without lying self, "Loo" is one of the finest Nepali Novel I have ever Read.......!!!(I is just my taste, No need to match with other). Sir Keep it Up....!!! I am so much Happy with Your Creation...........!!!!!!!!!!!

Tuesday, September 4, 2012


मित्र श्री बालकृष्ण कट्टेलको पत्र-लू पढेपछि ।

(मेरो इन्बक्समा मिति September 4, 2012 मा प्राप्त ।)
Mr.Bal krishna Kattel

Dear Nayan dai,

I started following you after Ulaar. It attracted me a lot. However, after I went through your new book 'Lu", it brought into me a tremor. It's just fabolous. As I went through page by page of the book, I could not help writing following paragraphs based on the book ("Lu"), which I pasted in my facebook status. I wanted to share it with you too; therefore this mail with the paras. Hope you will read them when time permits you to do so. Sorry for the length.

Regards,

B Kattel

--------
समयलाई पनि धमिराले खाइदिने भए शायद समय भन्दा पनि बलवान हुन्थ्यो होला धमिरो ! गरिवी जत्तिकै जब्बर हुदो हो त दु:ख, मानिसले सृस्टिकै बिरुद्ध महाअभियोग दर्ज गर्थ्यो होला उसको सभामा । 'हुदो हो त वा हुने भए' भनिएकै चिज नभएकैले समय सुल्टै बाटोमा घुमिरहेछ 'लू'मा पनि ।

तबेलाबाट फुत्किएको बौलाहा घोडा जस्तो होस् वा चाल्नोमा हालिएको पानी जस्तो, समयले बाटो बिराएको छैन,'लू'मा र त पत्थरपुरवा नयाँ स्रिंगारमा उदाउन पनि सकेकी छैन । गरीवीको गाजलले ढाकेको छ उसलाई, दु:खको सिलौटोमा पीडाको लोहोरोले छाकै पिच्छे पिसिन्छे उ । पिसिएकै सही, पत्थरपुरवामा ज्ञान पनि छ, सपना छन, सपना देख्न चाहने टुटे पण्डित छन, रेडियोलाल र ईलैया छन, चुन्निलाल र नन्दूहरू छन । यहीँ त हो नि रेडियोलालले चरा नभए पनि आकाश हुदो रहेछ भन्ने ज्ञान पाएको, ईलैयाले मायाकै लागि उमेर बिरुद्ध बिद्रोह गरेको, टुटे पण्डितले जिउदो ईलैयाको कृया खाएर ढ्याउ गरेपछि अकल्पनिय घटना घटेको । तिनै पण्डित कहिले हेमा मालिनिसँग डान्स गर्छन् र विवाह पनि गर्छन्, चुन्निलाल जुही चावलाको काखमा नै निदाइ दिन्छ र ईलैया उही जुहिलाई चुम्मा समेत गर्न भ्याउछ ।

आखिर सपना न हुन यी सब,जसले जे जे गरे पनि त भो नि । बिना टिकट । टिकट त सिनेमा हेर्नलाई पो चाहिने हो त, सपना देख्नलाई त किन चाहियो र? जति सुकै गाँजोस गरीबिले, आखिर आँखाले सपना त देख्दो नै र छ, किन्न नपर्ने चिज भएर पनि होला सपना! धेरै कुरा हुन्छन पत्थरपुरवामा ।

मोहनलाल बर्ष भरी नै मूर्ती बनाउछ भगवानको तर उसैलाई विश्वाश छैन उसकै गाउमा भगवान छन भन्नेमा, नत्र किन त्यत्रो दु:ख पाउनु पर्थ्यो उसले । आमाको लागि किनेको कुमकुमको टीका बोकेर आमासँग कहिल्यै नरिसाउने कसम खान घर फर्किएको ईलैया आगनमा पुग्दा आमा हैन उनको लास देख्दा कसरी थरथराउछ 'लू'ले पाठकको मन नै हल्लाइ दिन्छ । जति सुकै कठोर किन नहोस ईलैया गाउले र परिवारका लागि, उ धित मरुन्जेल रुन्छ । आखिर कठोर मनसँग पनि त आँखाबाट बग्ने आँसु त हुँदोरहेछ नि ।

'लू'ले तातो हावा मात्र बोकेको छैन, कति ठाउमा त शितलहर नै चलाई दिन्छ;शितलहर जून आँखाबाट समेत शीत बनेर बग्न पुग्छ । 'लू' 'तातो हावा' र 'शितलहर'को उम्दा सम्योजन हो । र, हो एउटा योग्य आख्यान यस बर्षको मदन पुरस्कारका लागि ।

***
'लू'मा त्यस्ता धेरै घटनाक्रमहरू छन जसले मनलाई भित्रैसम्म चिमोट्छन; बरू पढ्नु अघि मनलाई सम्याउनुस्, ताकि पढिसकेपछी मन खन्डहर नबनोस । धेरै ठाउमा तपाईंको मन बिद्रोही बन्न सक्छ, मन भित्रै तेजाब उम्लन सक्छ, र पालुङ्गोसाग जस्तै लत्याकलुतुक पनि हुन सक्छ । 'लू'भित्र कति सपनाहरू चाल्नोमा भरिएको पानीजस्तो चुहिएर छताछुल्ल भएका छन, रहरहरू पानीको बेगमा सुकेका पातझै बगेर गएका छन । पढ्दै जादा मनभित्र हिउँको शिलाखन्ड पनि बन्न सक्छ ।

आसिफले नुसरतलाई निकहा नगर्दाको घटना होस् वा इलैयाले आँटगरेर पनि आफ्नो कुरा नुसरतलाई भन्न नसक्दाको घटना, वा होस् घटना चन्द्रुको आत्महत्याको वा गोबरी र मुनियाँले आफू बाँच्न आफ्नै सन्तान बेचेको, यिनले पाठकको मनलाई चर्काउँछ चर्काउँछ ।

'लू'मा धेरै मनभित्रका ईच्छा पनि ती मनसँग छैनन, कतै कुनै साहूकोमा धितो राखिएका छन, तमसुकमा कैद छन; सपनाहरू पोतेको माला झै टुटेर छिन्नभिन्न भएका छन; चाहनाहरू कपुर झै उडेका छन । जमेको मनले 'लू'लाई छिचोल्न गार्है पर्छ, धमिल्याएर मन 'लू'को पल्लो किनारा तार्न पनि सजिलो छैन। 'लू'का कल्पनाहरू रङ्गिन छन तर जीवन श्यामश्वेत । श्यामश्वेत जीवनका पनि केही रेशमी कल्पनाहरू भने छन: 'एकपटकको सपना पो साँचो नहोला त, तर सपना सधैं गलत पनि त नहोला नि; दुनियाँमा केही उज्यालो त अझै बाँकी छ नि !'

यति हुँदाहुँदै पनि मनमा बिद्रोहको आभा अश्वीकार गर्नेले 'लू'मा हात नहालेकै जाती । पीर नगरनुस् स्थीर मनमा समेत ९.२ रेक्टर स्केलको भूइचालो ल्याइदिन सक्ने थुप्रै छिमलका घटनाक्रमहरू छन 'लू'मा !!

****