Friday, November 30, 2012

साहित्यमा मधेशको संवेदना

साहित्यमा मधेशको संवेदना


 धीरेन्द्र प्रेमर्षि
(हिमाल खबर पत्रिका-मंसिर १-१५,२०६९)


“नेपाली साहित्यमा हाम्रो अनुहार छैन” भन्ने मधेशीहरू लू र सङोर पढेर आफ्नो संवेदना चित्रण गर्न आफैं अग्रसर हुन सक्छन्।
तराई–मधेशको सम्पदा र संवेगबाट देशले पर्याप्त लाभ लिइरहे पनि कृतज्ञता प्रकट गर्न कञ्जुस्याईं गरेको अनुभव हुन्छ, राजनीतिमा मात्र हैन सिर्जनामा पनि। यसले गर्दा नेपाली साहित्यमा मधेशीको हार्दिकता पाउन कठिन भएको छ। यही असंगत परिस्थितिबीच २०६९ मा आएका एकाध कृतिमा मधेश–मधेशीको स्पन्दन अनुभव गर्न सकिन्छ। नयनराज पाण्डेको लू र रमेश रञ्जनको सङोर ले मधेशको मर्म छाम्ने, भावना केलाउने र घाउ सुम्सुम्याउँदै खिल निकाल्ने यत्न गरेका छन्।
मैथिली उपन्यास सङोर ले मधेश आन्दोलनपछि आम मधेशीमा बढेको आत्मविश्वास, उपलब्धि र त्योसँगै झ्ाङ्गिएका विकृतिलाई मिहिन रूपमा केलाएको छ। रञ्जनले 'सर्च फर कमन ग्राउण्ड' र 'नयाँ संसार' नामक संस्थाले गरेका अध्ययनको निष्कर्षका आधारमा यो कृति तयार पारेका हुन्। नेपाली भाषाको लू भने विशुद्ध साहित्यिक अभ्यासको क्रममा आएको कृति हो, जसमा लेखकले आफ्नो जन्मथलो नेपालगञ्ज क्षेत्रका सीमान्त मधेशीहरूका भावना पस्केका छन्। केन्द्रीय विषय राजनीति हुनु दुवै उपन्यासको समानता हो।
 सबै समस्याको समाधान हतियारमा देख्ने मनोवृत्तिबाट जन्मेको परिस्थितिको रोचक चित्रण गरिएको सङोर ले मधेशका युवामा देखिएको हतियारमोह, पैसा र पावरप्रतिको आकर्षण मात्र नभई सत्ताले देखाउँदै आएको हैकमवाद विरुद्धको शंखघोष पनि भएको संकेत गरेको छ। काँधमा बूढीआमा र तरुनी बहिनीको जिम्मेवारी बोकेको एउटा लगनशील ठिटोले लहडकै भरमा जीवनको बाटो नमोड्नुपर्ने हो, तर उपन्यासका नायक अमित 'गरीब, सीमान्तकृत र तल्लो जातको भनेर मेरा नैसर्गिक चाहनाको घाँटी निमोठ्ने तिमी को हौ?' भन्ने प्रश्न सोध्न बन्दूकको सहारा लिन्छ र सशस्त्र समूहमा लाग्छ। परिवार, समाज र देशप्रतिको जिम्मेवारीबोधले अन्ततः अमितको मन हतियारमा रम्न सक्दैन। समाजले परिबन्द वा भूलवश बाटो बिराएकाहरूको सम्मानपूर्वक पुनर्स्थापनाको मार्ग प्रशस्त गरिदिएपछि सङोर को सुखान्त हुन्छ।
 मिथिलाञ्चलको सांस्कृतिक, सामाजिक र राजनीतिक चेतको सुन्दर अभिव्यक्ति सङोर ले सहज प्रवाह–मार्ग नपाएका मधेशी युवाको चाहना, ऊर्जा र सम्भावना केलाएको छ। मैथिली शब्द 'सङोर' को नेपाली अर्थ संग्रह, एकता वा एकत्रीकरण हो। यस अर्थमा कृतिले सामाजिक द्वन्द्व, राजनीतिक चेतना, सह–अस्तित्व, स्वीकार्यता, सामुदायिक सद्भाव आदिको सुन्दर संग्रह गरेको छ। रञ्जनले अधिकारबाट वञ्चित समाजको संघर्ष र अन्तर्द्वन्द्वको चित्रण गर्ने क्रममा सङोर लाई समकालीन मिथिलाञ्चलको दर्पण बनाएका छन्। तर, मधेशको समस्या राजनीतिक भएको देखाउन भने लू का नयन भन्दा पछाडि छन्, उनी।
 लेखकले आफूले देखेको समाजको सहज बयान गरिदिंदा मात्र पनि नेपाली साहित्यमा मधेशबारे आएको सार्थक कृतिको कोटिमा परेको छ― लू। बाँकेको भारतीय सिमानासँग जोडिएको पत्थरपुरवा भन्ने काल्पनिक गाउँमा अवध–मधेशको समाज, संस्कृति, मनोवृत्ति र राजनीतिको प्रतिबिम्ब उतारिएको छ, लू मा।
पत्थरपुरवामा बसेका विविध जाति, धर्म र समुदायका मानिस आवरणमा फरक देखिए पनि अन्तरहृदयबाट एक रहेको मन छुने चित्रण यसमा छ। भारतीय हिन्दू अतिवादीको आक्रमणको सुईंको पाएपछि अत्यन्त कट्टर देखिने टुटे पण्डितले गाउँभरिका मुसलमानलाई आफ्नो घरमा लुकाउँछन्, उनीहरूले खाएका जुठाभाँडा समेत माझछन्। यो प्रसंग सामान्य समयमा झ्िनामसिना कुरामा पनि बाझ्िरहने मधेशीहरू विशेष परिस्थितिमा सहजै एकढिक्का हुन्छन् भन्ने कुराको शक्तिशाली प्रस्तुति हो।
 उपन्यासमार्फत लेखकले ढ्याङ्ग्रो ठटाएर उद्घोष गरेका छन्― नेपालको दक्षिणी सीमारक्षक मधेशी हुन्। उपन्यासमा राज्यको थिचाइ र सीमापारिको मिचाइबाट आक्रान्त सीमान्त बस्तीका नागरिकको जीवनमा कहिल्यै शीतलता छाउँदैन र सतत चलिरहन्छ, अनिश्चयको लू।
 एकाक्षरी नाम बोकेको लू मधेशको कथा–व्यथालाई सार्थक औपन्यासिकतामा प्रस्तुत गर्न सफल छभने सङोर द्वन्द्वकालीन मिथिला समाजका भित्री केस्राहरू केलाउन। शैलीको हिसाबले सङोर पारम्परिक प्रकृतिको उपन्यास हो भने लू पात्रहरूको बयानसँगै अघि बढ्छ। साहित्यमा समेत विभेदको अनुभवका कारण पठन संस्कृतिप्रति विरक्ति देखाउँदै आएका देशको आधा जनसंख्या मधेशीहरूले यी कृति पढेपछि लाठी–भालाद्वारा व्यक्त गरिने विमति कलम–कागजमार्फत बाहिर ल्याउने आशा गर्न सकिन्छ। त्यसरी विकास, शान्ति, सुसंस्कृति र समृद्धिको ढोका खोल्न पठन संस्कृतिसँगै लू र सङोर जस्ता कृतिहरू थपिंदै जानुपर्छ।


Sunday, November 25, 2012

लूः सानो गाउँको ठूलो कथा




-जीवन क्षेत्री 

(November 8,2012)
साभार: http://jiwankshetri.blogspot.com/2012/11/blog-post.html)

साहित्य र पत्रकारिताका आ आफ्नै विशिष्टता र सीमाहरु छन् । समाजमा ती दुईले अलग अलग किसिमले समाचार, सुचना, ज्ञान र मनोरञ्जनको संचार गर्छन् । साहित्यको झल्को दिने पत्रकारिता र पत्रकारिताको झल्को दिने साहित्य कोरा प्रकृतिका साहित्य वा पत्रकारिताभन्दा विशिष्ट मानिन्छन् किन भने रचना शिल्पको खास सीमाभित्र रहेर एउटा अतिरिक्त सिर्जनशील जिम्मेवारी नलिएसम्म त्यस्तो सिर्जना गर्नु सम्भव हुँदैन ।


नयनराज पाण्डेको लु ले मलाई यही तथ्यको याद दिलायो । पत्रपत्रिका लगायतका संचारका सबै माध्यममा तराई लगायत नेपालका सबै भुभागमा रहेका आम मानिसको अंग्रेजीमा बर्डस आइ भ्यु भनेझैं टाढाबाट दृष्टिगोचर हुने सोलोडोलो चित्रले मात्र वर्चस्व जमाइरहन्छ । त्यसमा पनि दुर दराजका समाचारहरुमा राजनैतिक गतिविधिहरुको उपस्थिति यति हुन्छ कि जनजीवनका आर्थिक र सामाजिक पाटाहरुले उचित ठाउँ पाउँदैनन् । काठमाडौंका राजनेताहरुको रुघाखोकी समेत मुख्य समाचार बनिरहँदा भोकमरीको चपेटामा परिरहेका मानिसहरुको समाचारचाहिं कतै कुनामा लुकेको हुन्छ ।

यस्तो परिवेशमा एउटा सीमाक्षेत्रको दुर्गम गाउँको मिहिन चित्र खिच्नु आफैंमा ज्यादै चुनौतीपुर्ण काम हो । त्यसमा पनि डर लाग्दो गरी तन्किएको संक्रमणकालमा निकम्मा हुँदै गरेका राजनैतिक शक्तिहरु र कानुन आफ्नो हातमा लिइसकेका आपराधिक तत्वहरुका बारेमा लेख्नु झनै चुनौतीपुर्ण बनेको छ । अझ विगत केही वर्षमा सीमा क्षेत्रका विभिन्न ठाउँमा फैलिएको साम्प्रदायिक हिंसाको जरो केलाउनु त त्यो प्रक्रियालाई जरैदेखि नबुझ्नेहरुका लागि असम्भव नै हुन्छ ।

यिनै विविध पक्षमा अव्बल प्रस्तुति रहेको पाण्डेको लु ले सीमा क्षेत्रको एउटा गाउँको कथा मार्फत् एउटा अविकसित, पर निर्भर र निर्बल समाजको रुपमा नेपाली समाजको दयनीय कथा कहेको छ । २०४६ को परिवर्तनले छुन नसकेका नेपाली समाजका कुना काप्चाहरुको यथार्थपरक र मार्मिक कथा बोकेको नारायण ढकालको दुर्भिक्ष पछि लु ले त्यही स्तरमा समाजलाई साहित्यको ऐनामा उतार्न सफल भएको मेरो ठम्याइ छ । र त्यस हिसाबमा नेपाली साहित्यका लागि यो नवीन उपलब्धि हो ।


उपन्यासका रुपमा लु को विशुद्ध विशिष्टता के छ भने यसले धर्मका नाममा छिमेकी मुलुकमा मौलाईरहेको अपराधको खेती, मुलधारको राजनीतिमा त्यसको सफल प्रयोगले पाएको वैधता र त्यसले नेपाली समाजलाई ग्रस्त पार्ने सम्भावनाबारे अपुर्व रुपमा विश्वासिलो तर्क पेश गरेको छ । त्यसबाहेक सीमाक्षेत्रमा एकताका भड्केका साम्प्रदायिक दंगाहरुको भित्री कारण आम नेपालीहरुका लागि रहस्य नै बनेको अवस्थामा लु ले एउटा महत्वपुर्ण पत्रकारीय जिम्मेवारी निभाउँदै त्यसलाई खुलस्त पारेको छ ।

त्यसबाहेक पाण्डेको कथावाचनले कतिचोटि निपुण आख्यानकार गुरुप्रसाद मैनालीका चुम्बकीय कथाको याद दिलाउँछ भने कतै लु शुनको अति यथार्थवादी आख्यान शैलीको झल्को दिन्छ । पात्रहरुको जीवन्तताको बीचमै पनि उपन्यासको मध्यतिर उत्पन्न हुन हुन खाृेज्ने आलस्य र कथामा आउन पुग्ने सापेक्षिक धीमापनलाई पुस्तकको तेस्रो तृतीयांशको गतिशीलताले बिर्साइदिन्छ । संशय, गतिशीलता र आकस्मिकताको यथोचित संयोजन भएको उपन्यासको अन्तिम भागमा एकाएक तबसम्मका अपुरा कहानीहरु पुरा हुन्छन् र सिंगो कथाले ठोस आकार ग्रहण गर्छ । खासगरी चुनौतीपुर्ण प्रेम कहानीमा अति कृत्रिमता आउन नदिन कथाकारले गरेको प्रयास सफल भएको देखिन्छ र शुरुदेखि मुल पात्रको रुपमा आउने इलैयाको जीवनले लिने अरुचिकर र अप्रिय मोडहरु तथा रेडियोलालको भुमिकामा आउने एकाएकको परिवर्तनले समाजमा विद्यमान खास प्रवृत्तिहरुको ज्युँदो चित्रण गर्छन् । समाजका खास पात्रहरुको जीवनमा घटित हुन जाने घटनाहरु कसरी समाजमा चलायमान ठुला र डरलाग्दा प्रवृत्तिहरुसँग जोडिन पुग्छन् र त्यसको नतिजा कति भयावह हुन पुग्छ भन्ने कुरा रेडियोलालको जीवनमा आएको कायापलटले देखाउँछ ।

त्यसैगरी उपन्यासको अन्तमा टुटे पण्डितले लेखेको पत्रले नेपाली समाजलाई एउटा डरलाग्दो सांकेतिक चेतावनी दिइरहेको छ । नाममा स्वतन्त्र र स्वाभिमानी तर यथार्थमा परतन्त्र र विवश नेपाली समाज जस्तो सुकै विपदमा पनि चिच्याउन र विरोध प्रकट गर्नसम्म सफल छ तर त्यो अवस्थालाई बदल्ने ल्याकत र हैसियतमा नभएकैले अन्ततः चुपचाप आफ्नो नियतिलाई कोस्दै गुम्सिएर बस्न अभिशप्त छ ।

त्यसो त उपन्यास सबै नराम्रा र नकारात्मक व्यक्ति र प्रवृत्तिहरुको संयोजन पनि हैन । त्यहाँ आमस्तरमा आशलाग्दो स्तरको बौद्धिकता र सहिष्णुता बोकेका पात्रहरुको कमी पनि छैन । इमान बेचिसकेका राजनीतिज्ञहरुले आफ्नो निहित स्वार्थका लागि परिआउँदा आफुलाई चुन्ने जनतालाई राहत दिलाउने भन्दा तिनलाई त्राहिमाम पार्ने आपराधिक तत्वहरुसँग साँठगाँठ गर्ने गरेको दुरुह कथा एकतिर छ भने दुई गाँस भात र एकसरो लुगाका लागि संघर्षरत गरीबहरु चहिं परिआउँदा आफ्ना छिमेकीहरुलाई बचाउन निस्केको गर्वलाग्दो कथा पनि त्यससँगै छ ।

समग्रमा सार्थकता र सान्दर्भिकताभन्दा पर रहेर हेर्दा पनि उपन्यासका रुपमा लु मा देखिने कलाचेत र विविध पक्षबीचको सन्तुलन तथा कथा प्रवाहमा विद्यमान प्राकृतिक वहाबले लेखकको साहित्यिक अभिव्यक्तिलाई नयाँ उचाइ दिएको छ । यो उपन्यासले नेपाली आख्यान विधामा एउटा नयाँ कोसे ढुंगा त थपेको छ नै साथमा नयनराज पाण्डेलाई एउटा आश लाग्दो आख्यानकारका रुपमा स्थापित गरेको छ ।

Sunday, November 18, 2012

आँसु(कविता)-

आँसु


कति सस्तो बनायौँ

हामीले

आँसुलाई

मोती भनेर ।


(मार्च,४,२०१२)