Monday, March 27, 2017

रुमानी ‘सल्लीपिर’



रुमानी सल्लीपिर

 बाह्रखरी अनलाइन पत्रिकामा शनिबार २५, बैशाख २०७३प्रकाशित

शिशिर पराजुली

वर्षले नयाँ खुड्किलो उक्लिए पनि पाठकको नयाँ साहित्यिक यात्राको उत्साह पुरानै सालबाट चल्दै आएको हल्लाखल्लामा आधारित थियो नै । तर, ०७२ साललाई जसरीतसरी आफ्नो मस्तिष्कबाट हटाउँदै ०७३ सालले आफ्नो आयतन बढायो । वर्षको सुरुमै कहलिएका लेखक नयनराज पाण्डेको सातौं उपन्यास सल्लीपिरआयो । अहिले बजार यसकै चर्चापरिचर्चाले तातेको छ ।
दमदार साहित्यिक प्रस्तुति सरल तरिकाले दिन खप्पिस पाण्डेको नयाँ प्रस्तुतिको हल्लाखल्ला पनि जोडतोड थियो र भयो पनि त्यस्तै । विमोचन कार्यक्रममा पाठकको उपस्थिति निक्कै बाक्लो थियो । यो लेखकप्रतिको विश्वास र भरोसाको मापक पनि हो ।
लूउलारको विषयवस्तुले नेपाली पाठकलाई पाण्डेको लेखनीमा विश्वास थियो । त्यही विश्वासलाई जित्न सल्लीपिरसफल रह्यो वा रहेन, त्यो सबै पाठकको हातमा भर पर्छ । नेपाली साहित्यमा पठन संस्कृति विकास भएको ठान्ने पाण्डे आफ्ना पाठकलाई निकै सम्मान गर्छन् र उनीहरूको आलोचनालाई रूचाउँछन् । उनी पहिले पाठक र पछि समालोचकको मस्तिष्कमा छिर्न मन पराउँछन् । यो उनको बल हो ।
किताबको शीर्षक सार्वजनिक भएपछि प्राय: पाठक अलमल्लमा परे । लेखक आफैं शीर्षकको अर्थ बुझाउन तल्लीन देखिन्थे । तर, सबै पाठक नयाँ विषयवस्तु, पात्र र स्थानसँग साक्षात्कार हुनेमा चाहिँ ढुक्क देखिन्थे ।
सल्लीपिरको आवरणमा देखिने विषयवस्तुले कथाको झिनो झल्को त दिन्छ नै । आवरणमा कुनै एउटा बालक हिमालको काखमा ध्वजापताकासँगै छ । तर, उपन्यासको विषयवस्तु जति सरल देखिन्छ, त्यति नै किल्ष्ट छ । कति ठाउँमा रोकिनुपर्छ । थकाइ मार्नुपर्छ । पानी पिउनुपर्छ । रूनुपर्छ । डराउनुपर्छ । काँप्नुपर्छ ।
उपन्यासभित्र जम्मा ५६ वटा अध्याय छन् तर विषयवस्तु र कथा भने सयौं छन् । उपन्यासको यात्रा नगर्दै ब्याक कभरमा लेखिएका कुराले मस्तिष्कमा कम्पन ल्याइदिन्छन् । आफ्नै बाबु छोराको रूपमा फेरि धर्तीमा आउने कुराले पाठकलाई झस्काइदिन्छ । कतै यो किताब पुनर्जन्मको ग्रन्थ त हैन ? दिमागमा यस्तै कुरा खेल्न नपाउँदै सुरू हुन्छ- छिरिङ, पेमा, कर्मा, छिमी, फुर्वा र अरु शेर्पाहरूका कथा । पाण्डेले किताब सुरूमै समर्पण गर्दै लेखेका छन्, “जसको दुरूह जीवनयात्रा र संघर्षको कथा यो उपन्यासमा अक्षर बनेर पोखिए, उही पेमा र खुम्बुका सबै शेर्पालाई । उनीहरूको क्षमता, श्रम, भाषा र संस्कृतिको सम्मानसहित ।
उपन्यासको सुरूवाती अध्यायमा पेमा र कर्माको कथा छ । उनीहरूका बालसुलव कथाले पाठक आफ्नो बालापनमा पुग्छन् र सम्झिन्छन् आफ्ना पिताको माया, उनले सुनाएका कथा र कापीमा कोरेर बनाएका चित्र । पेमा र कर्मासँगै सिम्टा र सल्लीपिर बटुलिन्छ, लालिगुराँससँग खेल्न पुगिन्छ, पूजाकोठामा बालेको धूपको बास्ना र घिउबत्तीको धुवाँ यहीँसम्म महसुस गर्न सकिन्छ । र, सँगै मोहक नुम्बुर र कोङ्दे हिमालको चिसो पनि छुन सकिन्छ ।
झुटो बोल्दा नराम्रो भएको ठान्ने पेमा सधैं आफ्ना बाबु र आमाबीच प्रेम अंकुराएको हेर्न चाहन्छे तर आफ्नो बाबुको व्यवहारले गर्दा पेमाकी आमा अर्कै विदेशी मान्छेसँग विवाह गर्छिन् । पतिको व्यवहार परिवर्तन गर्न उनले अनेक प्रयास गर्दा पनि सफल हुन्निन् । पत्नीले आफ्ना पुस्तक जलाइदिएपछि विक्षिप्त बाबु छिरिङ घर छाडेर हिँड्छन् । आमा विदेशीसँग विवाह गरेर जान्छन् अनि पेमा पुग्छिन् हजुरबुवा र हजुरआमाको घर । आमा र बाबुसँग छुट्टिएर बस्दा पेमाको मन रुन्छ । तर, पनि उसले बाँच्न सिक्छे । बाबु छिरिङले सुनाउने गीतको अर्थ उसले बिस्तारै बुझ्न थाल्छे :
दु:ख दिन्छन् बाबै, साह्रै दु:ख दिन्छन्
सपना र रहरलाई पाहुना
पाहुना बनाउनु हुँदैन
पाहुनाहरूले साह्रै दु:ख दिन्छन् ।

त्यसपछि कथाले अर्कै मोड लिन्छ । पेमाको विवाह दावासँग हुन्छ । पेमाले आफ्नो विवाहको बारेमा खासै ध्यान पनि दिइन र सोध्न पनि चाहिन किनकि उसलाई थाहा थियोहजुरबुवा/आमा बूढाबूढी भइसके, अब बोझ बनिरहनु हुँदैन । पेमालाई अब नयाँ वातावरण र नयाँ घर जानु थियो । पेमा दु:ख बुझेकी मान्छे, नयाँ ठाउँमा गएर आफूलाई समाहित गर्छे । उसको जीवनमा नयाँ मोड, उकाली,-ओराली र नयाँ सम्बन्ध थपिँदै जान्छन् । दावाको प्रेममा ऊ असाध्यै खुसी हुन्छे र त्यो खुसीको सीमा फुर्वा अर्थात् पेमा र दावाको छोरासम्म आइपुग्छ । दावासँग तिब्बत जाँदा पेमाले शेर्पाहरूको दु:ख नजिकबाट बुझ्छे र देख्छे आफ्ना सन्नततिको भविष्य र कहालिन्छे हिमालको  चिसो र सन्नाटासँग । र, सम्झन्छे आफ्ना पिताले सुनाएको कथा, जहाँ हुन्छ ११ वटा मात्र घर भएको एउटा बस्ती, १११ वटा चौंरीको बथान । बथानको पछिपछि हिँडिरहेकी बालिका । चितुवाले आक्रमण गरेपछि घाइते भएका चौंरीहरू र चौंरीको रगतले बिस्तारै रातो हुँदै गएको हिउँ। मानिस र पशुको मौन सम्बन्धबारे अनेक तर्कना गरिएको भेटिन्छ । यात्राकै क्रममा पेमा निकै कल्पनाशील देखिन्छे र अनेक तर्कना गर्छे । आफूले बाँचिरहेको जीवनलाई कल्पनाशील ठान्दै भन्छे, “हामीहरू सबै यो दृश्यमय संसारमा हैन, कसैले सिर्जना गरेको कथामा बाँचिरहेका छौं । हामीहरू मान्छे हैनौं । अरूले नै लेखेको, अरूले नै भनेको कथाका कमजोर पात्रहरू हौं ।
आफ्ना पिताको पुस्तकप्रतिको मोह आफ्नो छोरा फूर्वामा पाउँदा पेमा चकित हुन्छे किनकि उसलाई किताब र अक्षर भूत हुन् भन्ने लाग्थ्यो । एकरात पेमाको सपना देख्छे, जसले फूर्वाको भविष्य र ऊ आफैंको नयाँ यात्रा सुरू हुन्छ । त्यसपछि उसले अझ नजिकबाट देख्छे- जीवनको कारुणिक यात्रा र नयाँ सम्बन्धको विस्तारित रूप ।
आफ्नी आमाको आँखामा आँसु हेर्न नचाहने फुर्वाको कथा सुन्ने र अक्षर चिन्ने उत्सुकतालाई उसका पिता, आमा र छिमेकीले अनौठो मान्छन् । उनीहरूले फुर्वाको पुस्तकमोहलाई महत्व दिँदैनन् । तर, फुर्वाको पढ्ने उत्सुकता हिमालझैं अटल रहिरहन्छ । उसकै रहर पूरा गर्ने क्रममा दावा हिमालको खर्पसमा पुरिएर मर्छ । पति मरिसकेपछि छोराको अनुहार हेरेर बसेकी पेमा त्यसको क्षतिपूर्ति लिन काठमाडौं आइपुग्छे, जुन ठाउँ उसलाई हिमालको खर्पसभन्दा अप्ठ्यारो लाग्छ । याम्बु अर्थात् काठमाडौंमा आफ्ना कोही नभेटिएको तीतो यथार्थ र नयाँ सम्बन्धको विस्तारले कथामा नयाँ मोड दिन्छ । आफ्नो छोराका लागि किताब किनेर गाउँ फर्किंदा माओवादीको जालोमा फस्छे र थुनिन्थे ६ महिना सेनाको कालो काराबासमा । त्यहाँबाट ऊ चाहेर पनि फर्कन सक्दिन । ६ महिनाको अप्यारिलो बसाइ र खटनपछि पेमा किताबका भारीसहित घर फर्कन्छे । तर, ऊ बाटोमा कतै हराउँछे । आफ्नो गाउँको बाटो बिर्सिन्छे । उसले ल्याएका किताब छोरासम्म पुग्न पाउँदैनन् । पढ्न नजानेर पाएको दु:खले उसलाई काठमाडौंसम्म डोर्याएको थियो । त्यही ग्लानी हटाउन छोरालाई पढाउने उसको इच्छा बरफझैं जम्छ । नफर्किएकी आमाको पर्खाइमा नयाँ कथा र किताब पढ्ने रहर राख्दै बसेको फुर्वाले कोरेको धर्को सम्झँदा आङ सिरिंग हुन्छ ।
भनिन्छ- राम्रो काव्यको कथा एकै सासमा भनेर सकिन्छ । सल्लीपिरको कथा पनि एकै सासमा भन्न सकिन्छ । नेपाली साहित्यमा धेरै नआउने विषयलाई पाण्डेले सल्लीपिरमा उतारेका छन् । लूघामकिरीमा मुस्लिम समुदायको संस्कृति, रहनसहन र तिनको धार्मिक आस्थाको वर्णन छ । सल्लीपिरमा बौद्ध धर्म र यससँग सम्बन्धित विषयसँग साक्षात्कार हुन पाइन्छ । नेपाली साहित्यमा बौद्ध धर्म र हिमालको दु:ख समेटिएका उपन्यास औंलामा गन्न सकिन्छन् ।
सल्लीपिरको विषयवस्तुले पाठकलाई बाँधराख्न सक्छ । पाठक कथा र पात्रसँगै डुल्छन् हिमाली क्षेत्र, गुञ्जिरहन्छ बौद्ध गुम्बाको घण्ट र अनुभूत हुन्छ धूपको सुगन्ध । सल्लीपिरका सबल पक्ष अनेकन् छन् ।
अनुसन्धान र चिन्तनको लेखनले पक्कै सफलता हासिल गर्छ । पाठकहरु सधैं यस्तै लेखनीमा भिज्न रूचाउने कुरा पाण्डेले राम्रोसँग बुझेका छन् । त्यसैले सल्लीपिरका लागि उनले गहकिलो अध्ययन/अनुसन्धान गरेका छन् । तराईमा हुर्केबढेको मानिसले हिमाली परिवेशमा आधारित बौद्ध धर्म, आनी, गुम्बा, शेर्पा संस्कृति/जीवनशैली, विवाह र मृत्यु संस्कारबारे लेखेको कथाले मन छुन्छ । पछिल्लो समय बजारमा प्रकाशित उपन्यास र त्यसका विषयवस्तुले व्यापक निराश बनाइरहेका बेला सल्लीपिरले पाठकको मनमा नयाँ सूर्योदय पक्कै गर्नेछ ।

No comments:

Post a Comment